Sarmata
System rozpoznawania mowy polskiej Sarmata jest nieustannie rozwijanym projektem. Sarmata jest gotowy do wdrożeń opartych na gramatykach SRGS (do 5 000 pozycji w słowniku). Może służyć obniżeniu kosztów obsługi klientów lub sterowaniu głosowemu urządzeniami bez posługiwania się rękami.

Wykorzystywany jest między innymi do obsługi komend przez interfejs głosowy aplikacji lub urządzeń, działa jako wirtualna mysz, pełni funkcję wyszukiwarki akustycznej.

System można dostosować zarówno do konkretnego mówcy, jak i uruchomić w trybie modelu ogólnego.


Prace nad automatycznym rozpoznawaniem mowy zaczęły się kilkadziesiąt lat temu z największym postępem dla języka angielskiego. Dla mniej popularnych języków, w tym polskiego, sytuacja jest gorsza i nie ma oprogramowania działającego niezawodnie na wielkich słownikach. Oprócz tego, mowa polska zawiera głoski o bardzo wysokich częstotliwościach (szczelinowe i wybuchowe), a język jest wielce odmienny i niepozycyjny. Istnieje kilka komercyjnych aplikacji, jednak to Sarmata cieszy się dużą popularnością wśród polskich firm rozważających zastosowanie rozpoznawania mowy w swoich produktach i usługach.

Sarmata jest innowacyjny i skierowany na język polski. Sarmatę oceniała i opisywala między innnymi Polska Agencja Prasowa.

Wersja demonstracyjna Sarmaty w postaci automatu do zamawiania taksówki jest dostępna pod numerem telefonu 12 333 76 12